התפלפלות על פלפל

אחד הירקות הכי נפוצים במטבח שלכם הוא גם אחד הירקות שלגביו יש הכי הרבה שמועות משונות. באתי לעשות סדר ולגלות את האמת על הפלפלים (שאינם חריפים). נפרק שמועה אחר שמועה.

מהי זהותו המינית של הפלפל?

נתחיל באחת השמועות המפורסמות ביותר. זהותו המינית של הפלפל נקבעת על פי מספר האונות שלו (הסימון לפלחים בתחתית הפלפל), 3 אונות לזכר ו4 אונות לנקבה. (פלפל עם 2 אונות הוא פלפל א-בינארי שהחליט לא למגדר את עצמו).

ובכן, מדובר בשטות גמורה. פלפל, בדיוק כמו כל פרי אחר מקורו בשחלה (האיבר הנקבי של הצמח) ולכן מדובר תמיד בנקבה. מספר האונות שאנחנו רואים בתחתית הפרי מושפע ממספר עלי השחלה של הצמח. בפלפל יש בין 2-5 עלי שחלה. עלי השחלה מתגבשים יחד ויוצרים את צורתו של הפרי.

אגב, עוד שמועה היא שניתן לדעת על פי מספר האונות האם הפלפל מתוק יותר או פחות. גם זו עובדה שגויה. מספר עלי השחלה לא קובע שום דבר ביחס לטעמו של הפלפל שלכם ולכן, תחסכו לעצמכם את הדקות שאתם מבזבזים בסופר כדי לאתר דווקא את בעלי 3 האונות.

כיצד נקבע צבעו של הפלפל?

השמועה אומרת שכל הפלפלים בצבעים השונים הם בעצם אותו דבר ומה שמבדיל ביניהם הוא זמן הקטיף. זו שמועה חצי מבוססת.

אכן, כל הפלפלים מתחילים בצבע הירוק וככל שישארו יותר זמן על השיח יבשילו, יאבדו את צבעם הירוק (פירוק הכלורופיל) ויקבלו צבע אחר (תלוי פיגמנט). עם זאת, לא כל הפלפלים יקבלו צבע אדום. לפלפלים זנים רבים ועל פי הזן יקבע צבעו הסופי של הפלפל. זן פלפל כתום לדוגמא לא יהפוך לאדום אם נמתין הרבה זמן, הוא פשוט יירקב. זן אדום אמנם יראה כתום במהלך הבשלתו אך לא ייחשב לבשל טרם הגעתו לצבעו האדום.

אתה גמבה? לא, אני פלפל.

מכירים את הבדיחה? יופי, תשמחו לשמוע שהיא אמיתית לחלוטין. בישראל יש נטייה לקרוא לפלפל אדום מתוק בשם גמבה. האמת היא שהגמבה שלנו מקורה בזן איטלקי של פלפל אדום בשם גמבו שהובא לישראל בשנות הארבעים וכבר לא נמכר בישראל שנים רבות בשל חיי המדף הקצרים שלו. כיום לא תמצאו בישראל את הגמבה אלא זנים תואמי אקלים של פלפל אדום מתוק.

כיצד נאחסן את הפלפל?

בניגוד לירקות אחרים (עגבניה וחציל לדוגמא) הפלפל דווקא אוהב קור (4-7 מעלות) ולכן המקרר הוא אידיאלי עבורו. עבור הפלפל הירוק (שנמצא במצב לא בשל לגמרי) הטמפרטורה האידיאלית היא 21 מעלות (מחוץ למקרר). אפשר להאריך את חיי המדף אם נשים את הפלפל בשקית ניילון מחוררת יחד עם נייר סופג לספיגת הלחות הנוצרת מנשימת הפרי.

שמנת מתוקה לא צריך לשמור במקרר
ריבת חלב היא לא ריבה ולא חלב
כלים לא שוטפים במים קרים